(بررسی عقلی و نقلی جامع با تأکید بر منابع شیعی، بیانات رهبری، شواهد میدانی و راهکارهای کامل دفاعی)
به قلم مرتضی سبحانی نیا
مقدمهای برای ذهن جستجوگر: از انکار تا امکان
در جهان مدرن که سیطره با تفکر حسی و تجربی است، سخن گفتن از “سحر”، “جن” و “تهاجم متافیزیکی” برای یک ذهن تربیتشده بر مبانی علم پوزیتیویستی، در بهترین حالت، بهانهای برای فرار از واقعیتهای ملموس و در بدترین حالت، غلتیدن در دام خرافه به نظر میرسد. این مقاله، قصد ندارد از شما بخواهد چشمبسته باوری را بپذیرید. بلکه دعوتی است به یک همسفری فکری و استدلالی برای بررسی یک “فرضیه”. فرضیهای که بر دو ستون استوار است: عقل () و نقل معتبر ().
در مکتب شیعه، عقل نه تنها در تضاد با دین نیست، بلکه یکی از چهار منبع اصلی استنباط احکام (کتاب، سنت، اجماع، عقل) است. بنابراین، ما بحث را نه با یک آیه یا حدیث، که با یک پرسش عقلی آغاز میکنیم. سپس، پس از اثبات “امکان عقلی” مسئله، به سراغ ادله قطعی نقلی (قرآن و روایات اهل بیت علیهمالسلام) خواهیم رفت تا “وقوع” آن را اثبات کنیم. و در نهایت، این مبانی نظری را بر واقعیتهای میدانی و تقابلهای امروز منطبق کرده و “زرادخانه دفاعی” مکتب اهل بیت را معرفی خواهیم نمود.
تأکید همیشگی ما بر این اصل طلایی است: اثبات شیء، نفی ما عدا نمیکند. اذعان به وجود سحر، هرگز به معنای نادیده گرفتن علل مادی، اقتصادی، روانی و مدیریتی در شکستها نیست. مؤمن شیعه، مؤمنی عاقل است که ابتدا تمام اسباب مادی را به کار میگیرد و سپس با توکل بر خدا، خود را برای مقابله با ابعاد پنهان عالم نیز آماده میکند.
فصل اول: بنیانهای استدلالی؛ اثبات عقلی و نقلی “سحر” در مکتب تشیع
برای جا انداختن مسئله نزد یک منکر، باید گام به گام از “امکان” به “واقعیت” حرکت کرد.
۱.۱ برهان عقلی: “نَفْسِ قدرتمند” و امکان تأثیرگذاری غیرمادی
بیایید از یک واقعیت مسلم شروع کنیم: وجود “نَفْس” یا “روح” انسانی. نفس، حقیقتی غیرمادی است که بر بدن مادی تأثیر میگذارد و آن را مدیریت میکند. اراده شما برای بلند کردن دستتان، یک فعل غیرمادی (اراده نفس) است که منجر به یک اثر مادی (حرکت دست) میشود. این، نقطه شروع استدلال ماست.
- تفاوت در قدرت نفوس: همانطور که قدرت بدنی انسانها متفاوت است، قدرت نفسانی آنها نیز یکسان نیست. برخی دارای نفوسی ضعیف و متزلزل هستند و برخی با ریاضت، تمرین و تمرکز، به نفوسی قدرتمند دست مییابند. این اصلی است که فلاسفه بزرگ اسلامی چون ابن سینا و ملاصدرا بر آن تأکید کردهاند.
- تأثیر نفس بر خارج از بدن: حال سؤال کلیدی این است: آیا نفس قدرتمند میتواند علاوه بر بدن خود، بر امور خارج از بدن نیز تأثیر بگذارد؟ عقل این را محال نمیداند. اگر نفس میتواند بر میلیاردها سلول بدن خود حاکم باشد، چرا نتواند تحت شرایطی خاص، بر یک شیء یا حتی بر نفسِ یک فرد دیگر تأثیر بگذارد؟
- دو مسیر برای یک قدرت: این “قدرت نفسانی” میتواند از دو مسیر حاصل شود:
- مسیر الهی: با تهذیب نفس، تقوا، عبادت و اتصال به منبع لایزال قدرت الهی. تأثیرگذاری از این مسیر، “معجزه” (برای پیامبران) و “کرامت” (برای اولیای الهی) نام دارد. هدف آن هدایت و خیر است.
- مسیر شیطانی: با ریاضتهای نامشروع، تمرکز بر قوای پست نفسانی، و برقراری ارتباط با موجودات غیرارگانیک شریر (شیاطین و اجنه کافر). تأثیرگذاری از این مسیر، “سحر” نامیده میشود. هدف آن فساد، گمراهی و آسیب است.
نتیجه استدلال عقلی: سحر، از منظر فلسفی، امری ممکن و قابل تبیین است. سحر، کرامت یا معجزه نیست، بلکه “ضد کرامت” است؛ یعنی استفاده از قوای نفسانی در مسیر شر و با استعانت از نیروهای شیطانی. انکار مطلق امکان آن، به نوعی انکار قدرتهای بالقوه نفس انسانی است.
۱.۲ برهان نقلی قطعی: قرآن کریم و کلام اهل بیت (ع)
پس از اثبات امکان عقلی، نوبت به اثبات وقوع آن از طریق منابع وحیانی میرسد.
- قرآن کریم، سندی خدشهناپذیر:
- آیه ۱۰۲ سوره بقره: این آیه یک بیانیه کامل در مورد سحر است. از منظر تفاسیر عمیق شیعی (مانند المیزان علامه طباطبایی)، نکات کلیدی این آیه عبارتند از:
- ریشه سحر به “شیاطین” بازمیگردد که به مردم جادوگری میآموختند (
وَلَٰکِنَّ الشَّیَاطِینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ
). - سحر دارای تأثیرات واقعی است، مانند جدایی انداختن میان زن و شوهر (
فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ
). - تأثیر سحر، ذاتی و مستقل نیست، بلکه تنها “به اذن خدا” (
وَمَا هُم بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ
) صورت میگیرد. این “اذن تکوینی” است، به معنای آنکه خداوند چنین قانونی را در عالم قرار داده که این اعمال بتوانند تحت شرایطی اثر کنند، همانطور که زهر میتواند بکشد یا آتش بسوزاند.
- ریشه سحر به “شیاطین” بازمیگردد که به مردم جادوگری میآموختند (
- سورههای فلق و ناس (معوذتین): این دو سوره، نسخه درمانی مستقیم قرآن هستند. سوره فلق به ما میآموزد که از شر “زنان جادوگری که در گرهها میدمند” (
مِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ
) به خدا پناه ببریم. این توصیف دقیق عمل ساحران است.
- آیه ۱۰۲ سوره بقره: این آیه یک بیانیه کامل در مورد سحر است. از منظر تفاسیر عمیق شیعی (مانند المیزان علامه طباطبایی)، نکات کلیدی این آیه عبارتند از:
- روایات اهل بیت (ع)، تبیینگران وحی:
- در کتاب شریف “الکافی” (تألیف ثقهالاسلام کلینی)، بابی تحت عنوان “باب السحر” وجود دارد. در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: “سحر واقعیت دارد…” ().
- همچنین از ایشان در مورد انواع سحر سؤال شد و ایشان فرمودند: “سحر انواع گوناگونی دارد… نوعی از آن، به منزله طب است، همانگونه که پزشکان برای هر دردی، درمانی قرار دادهاند، ساحران نیز برای هر سلامتی، آفتی و برای هر گرهی، گشایشی (از راه باطل) یافتهاند.” (الکافی، ج ۸، ص ۱۹). این حدیث نشاندهنده نگاه واقعبینانه و دقیق اهل بیت به سازوکارهای سحر است.
- علامه مجلسی در “بحارالانوار” روایات متعددی را در این زمینه جمعآوری کرده است که بر حقیقت داشتن سحر، حرمت شدید یادگیری و به کار بردن آن (به عنوان یکی از گناهان کبیره) و راههای مقابله با آن از طریق دعا و قرآن تأکید میکند.
نتیجه فصل اول: بر اساس براهین متقن عقلی و ادله صریح قرآنی و روایی از مکتب اهل بیت (ع)، “سحر” یک خرافه نیست، بلکه یک “حقیقت شوم” و یک “علم شیطانی” است که دارای اثرات واقعی در جهان خارج است و اسلام آن را به شدت حرام و مبارزه با آن را ضروری دانسته است.
فصل دوم: میدان نبرد معاصر؛ تحلیل شیعی و مستند از جنگ متافیزیکی
در این فصل، با استفاده از مستندات عینی و رسمی، فرضیه نظری را به واقعیتهای امروز پیوند میزنیم.
۲.۱ مبانی نظری: کابالیسم، صهیونیسم و روایات آخرالزمانی
تحلیل شیعی، تقابل امروز را در بستر یک تاریخ طولانی از نبرد حق و باطل میبیند. از این منظر، جریانات خاص صهیونیستی، برای پیشبرد اهداف سیاسی خود، به شاخههای انحرافی و عملی “کابالا” که با سحر و طلسمات آمیخته است، روی آوردهاند. این تحلیل در روایات شیعی مربوط به آخرالزمان و “دجال” ریشه دارد. دجال، به عنوان فتنهگر اعظم، با قدرتهای شگفتانگیز و فریبنده (که مصداق کامل سحر در مقیاس جهانی است) ظهور میکند و پیروان اصلی او، جریانات منحرفی هستند که از پیش برای او زمینهسازی میکنند.
۲.۲ تأیید رسمی در عالیترین سطح: بیانات رهبری در خصوص مداخله جن و شیاطین
بحث جنگ متافیزیکی در گفتمان جمهوری اسلامی، یک تحلیل حاشیهای یا صرفاً برداشت برخی افراد نیست. این موضوع به صراحت در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است که هرگونه شک و تردید را در این زمینه از میان برمیدارد.
- استفاده دشمن از نیروهای غیرانسانی: در اسفندماه سال ۱۳۹۸، حضرت آیتالله خامنهای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، ضمن تحلیل جنگ نرم دشمن برای ایجاد یأس در میان مردم، به نکتهای بیسابقه و تکاندهنده اشاره کردند:
“در این جنگ نرم… دستگاههای تبلیغاتی، همه امکاناتشان را به کار میبرند برای اینکه مردم را دلسرد کنند، ناامید کنند… از کمککارهای غیرانسانی هم ابا ندارند، از شیاطین و از اجنّه هم کمک میگیرند برای اینکه بتوانند در ذهن مردم تأثیر بگذارند.”
این بیان صریح، جنگ را از یک تقابل صرفاً رسانهای و روانی خارج کرده و به آن یک بُعد آشکار متافیزیکی میبخشد.
- لشکریان خدا و لشکریان شیطان: چند روز پس از این بیانات، ایشان در پاسخ به سؤالی در مورد “جنود الله” (لشکریان خدا)، این موضوع را بیشتر شکافتند و فرمودند:
“«وَ ما یَعلَمُ جُنودَ رَبِّکَ اِلّا هُوَ»؛ جنود پروردگار فقط انسانها نیستند… مؤمنین جن جزو جنود پروردگارند، به انسانها کمک هم میکنند. در مقابل، کفّارشان هم جزو جنود شیطانند و علیه انسانها کار میکنند.”
این دو بیانات در کنار هم، یک چارچوب کامل از یک “جنگ همهجانبه” را ترسیم میکند: جبهه حق با یاری مؤمنان از انس و جن، و جبهه باطل با یاری کافران از انس و جن.
۲.۳ شواهد میدانی: از کشف طلسم تا تجربه رزمندگان
این جنگ نامرئی، صرفاً در تئوری خلاصه نمیشود. گاهی نشانههای آن در میدان عمل نیز یافت میشود.
- نمونه موردی: کشف طلسم در خمین: گزارشهایی مبنی بر کشف یک طلسم عجیب در منطقه خمین که روی آن نمادهایی چون “ستاره داوود” و اشکال و اوراد نامفهوم حک شده بود، یکی از نمونههای ملموس این اقدامات است. از منظر این مقاله، چنین شیئی یک ابزار خرافی ساده نیست. بلکه میتواند یک “مین متافیزیکی” باشد؛ ابزاری که توسط عوامل دشمن برای ایجاد تفرقه، بیماری، رکود اقتصادی یا ناامنی در یک منطقه خاص کار گذاشته میشود. این دقیقاً مصداق عملیاتی همان چیزی است که رهبری از آن به عنوان “کمک گرفتن از شیاطین” یاد کردند.
- تجربیات دفاع مقدس: بسیاری از رزمندگان دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم، خاطراتی از امدادهای غیبی، الهامات قلبی، یا در مقابل، سردرگمیهای عجیب و غیرعادی در جبهه دشمن نقل میکنند که با تحلیل صرفاً مادی قابل توضیح نیست و گواهی بر حضور “جنود الله” در یک سو و تلاشهای مذبوحانه “جنود شیطان” در سوی دیگر است.
۲.۴ اهداف استراتژیک جنگ سحر علیه ایران
از منظر این دیدگاه، ایران به دلیل ماهیت “شیعی” و “مهدوی”، هدف اصلی این تهاجمات است. اهداف این جنگ نامرئی عبارتند از:
- ایجاد یأس و رخوت: القای این حس که “نمیشود، نمیتوانیم”.
- تفرقه و درگیری داخلی: ایجاد سوءظن و فروپاشی خانوادهها.
- اخلال در تصمیمگیری کلان: نفوذ بر ذهن تصمیمگیران برای اتخاذ تصمیمات اشتباه.
- تضعیف معنویت: که به عنوان اصلیترین “سلاح استراتژیک” جبهه ایران شناخته میشود.
فصل سوم: زرادخانه جامع شیعه؛ راهنمای کامل فقهی و عملیاتی برای دفاع
مکتب اهل بیت (ع) برای این جنگ همهجانبه، یک “دکترین دفاعی همهجانبه” و جامع ارائه داده است.
۳.۱ دژ نفوذناپذیر: نقش محوری و بیبدیل “نماز” ()
اگر بخواهیم از میان تمام راهکارها، تنها یک مورد را به عنوان فرمانده کل قوای دفاع معنوی انتخاب کنیم، آن “نماز” است. غفلت از نماز، مانند خالی کردن مهمترین و استراتژیکترین پایگاه نظامی است.
- نماز به مثابه اتصال (): نماز، خط ارتباطی مستقیم و زنده با مرکز فرماندهی کل هستی، یعنی خداوند متعال است. یک سرباز بیسیم، سربازی آسیبپذیر و سرگردان است. نماز، شارژر دائمی روح و برقرارکننده این ارتباط حیاتی است. شیطان هرگز جرأت نزدیک شدن به کسی را که در حال مکالمه مستقیم با پروردگار است، ندارد.
- نماز به مثابه حضور (): قدرت نماز به “حضور قلب” است. نمازی که با توجه و از عمق جان خوانده شود، چنان میدان مغناطیسی نیرومندی در اطراف فرد ایجاد میکند که تمام امواج و وسوسههای شیطانی (
Waswās
) را دفع میکند. در حدیث آمده است که نماز، “چهره شیطان را سیاه میکند”. - نماز اول وقت، ضربه پیشدستانه: تأکید فراوان در روایات بر خواندن نماز در اول وقت، به معنای اعلام آمادگی و حضور به موقع در قرارگاه بندگی است. این عمل، دشمن را غافلگیر کرده و اجازه طرحریزی حمله را از او میگیرد.
- نماز شب، دوره تکاوری معنوی: در حالی که نمازهای یومیه، دفاع روزانه را تأمین میکنند، “نماز شب” یک دوره آموزشی فشرده و پیشرفته برای تبدیل شدن به یک “نیروی ویژه معنوی” است. در دل شب که شیاطین بیشترین فعالیت را دارند، قیام برای نماز شب، یک تهاجم مستقیم به قلب جبهه دشمن و کسب قدرتهای معنوی فوقالعاده است.
- تعقیبات نماز، تکمیل حلقه دفاعی: عملیات دفاعی با سلام نماز تمام نمیشود. “تعقیبات نماز” به منزله پاکسازی منطقه و تثبیت مواضع است. تسبیحات حضرت زهرا (س)، خواندن آیهالکرسی، و سورههای معوذتین پس از نماز، سپر دفاعی ایجاد شده توسط نماز را پولادین و غیرقابل نفوذ میکند.
۳.۲ بنیان دفاع: ولایت و تقوا
- ولایت: اتصال قلبی، فکری و عملی به خداوند و چهارده معصوم (ع). این پیوند، یک حصار نامرئی و نفوذناپذیر به نام “حِصن ولایت” ایجاد میکند.
- تقوا: تقوا به معنای “خودنگهداری” در برابر گناهان است. هر گناه، مانند یک شکاف در این زره ولایت است که راه نفوذ شیاطین را باز میکند.
۳.۳ استحکامات پیشگیرانه جامع (سبک زندگی دفاعی):
- قرآن کریم: مداومت بر تلاوت آیهالکرسی، معوذتین، سوره یس (صبحها)، سوره واقعه (شبها) و پخش صوت سوره بقره در منزل.
- ادعیه و حِرْزهای مأثور: در فقه شیعه، همراه داشتن “حِرْز” (تعویذ) حاوی آیات و ادعیه مأثور (مانند حرز امام جواد (ع)) جایز و مستحب است. همچنین مطالعه ادعیه صحیفه سجادیه و دعاهایی چون جوشن صغیر توصیه میشود.
۳.۴ اقدامات واکنشی و عملیات پاکسازی (رُقیه و ابطال سحر):
- رُقیه شرعیه شیعی: اصل آن، خواندن آیات قرآن (فاتحه، آیهالکرسی، چهارقل، آیات ابطال سحر) بر شخص یا بر آب است. در رقیه شیعی، “توسل” به اهل بیت (ع) و طلب شفا از خداوند به حق ایشان، جایگاه ویژهای دارد. دستورالعملهای خاص در کتاب “طب الأئمه” نیز موجود است.
- استشفاء به تربت سیدالشهداء (ع): یکی از ویژگیهای انحصاری مکتب شیعه، اعتقاد به خاصیت شفابخشی “تربت” مزار امام حسین (ع) است. خوردن مقدار بسیار اندکی از آن به نیت شفا، از مجربترین اعمال است.
- صدقه: صدقه دادن، بهویژه به نیت سلامتی و فرج امام زمان (عج)، و سپس طلب دعا از آن حضرت برای رفع گرفتاری، از مؤثرترین راهها برای دفع بلاست.
فصل چهارم: نتیجهگیری جامع؛ از قربانی هراسان تا رزمنده مقتدر
با کنار هم قرار دادن این پازل، تصویری روشن و جامع به دست میآید. وجود جنگ متافیزیکی و تهاجم با ابزار سحر و جن، نه یک توهم، بلکه حقیقتی است که هم ریشه در براهین عقلی و نقلی دارد و هم توسط عالیترین مقام رسمی نظام اسلامی و شواهد میدانی تأیید شده است.
اما جامعیت نگاه شیعه در این است که در برابر این تهدید، هرگز جامعه را به انفعال، ترس و پناه بردن به رمالان شیاد سوق نمیدهد. بلکه با ارائه یک “دکترین دفاعی کامل”، مؤمنان را تجهیز و توانمند میسازد. این دکترین، از نماز به عنوان ستون خیمه و مرکز فرماندهی، از ولایت و تقوا به عنوان زره و خاکریز، از قرآن و دعا به عنوان سلاحهای تهاجمی و تدافعی، و از صدقه و توسل به عنوان پشتیبانی لجستیک بهره میبرد.
پیام نهایی این مقاله، پیام اقتدار و امید است. هر شهروند ایرانی یک رزمنده در این نبرد نامرئی است. سنگر او، خانه و محل کار اوست. و سلاح او، همین دستورالعملهای به ظاهر ساده اما در باطن، بسیار قدرتمند است. با پایبندی به این سبک زندگی دفاعی، نه تنها فرد و خانواده از آفات در امان میمانند، بلکه کل جامعه در برابر پیچیدهترین حملات دشمن واکسینه میشود. چرا که خداوند وعده داده است که مکر شیطان ضعیف است و هیچ قدرتی یارای مقابله با قدرتی که متصل به اراده الهی است را نخواهد داشت.
دیدگاهها